Home
xfactor
24 Jun 2007
Posted by Menno, and filed under Film, Horror

Kan iemand mij vertellen waarom films in de herhaling gaan? Wat kan in godesnaam de reden zijn waarom klassiekers een remake krijgen? En ga me niet vertellen dat geld in het laatje de enige reden is, hoewel me dat niet zou verbazen.

Ik wilde hier al langer over schrijven, maar zojuist is de druppel gevallen die de ergernisemmer deed overlopen. Ik ben net klaar met The Warriors uit 1979 van Walter Hill. Verschrikkelijk mooie film. Prachtig op alle fronten. Op IMDB scoort-ie ook goed met een 7.4 en de trivia-lijst is terecht lang. Een meesterwerkje pur sang. Niets meer aan doen. Maar nee hoor, wat zie ik ook op de site? Er komt een remake. In 2008. Why de fuk een remake? Geef mij nogmaals één goeie reden?

Valt dit te evenaren?

“Warriors, come out to playyyyyy”

Ik ben van mening dat je met je gattekrabbers van een film af moet blijven. Ik schreef het al eerder over The Blob en ik zeg het nu weer. Deze films zijn gemaakt met bakken bloed, zweet en tranen en zijn in veel gevallen een meesterwerk, zo niet een levenswerk, zeker in de ogen van de regisseur, schrijver of crew. Mensen hebben weken, maanden, jaren aan een script gewerkt, gevolgd door productie en afwerking. Zo’n rolprent bestaat zoals-ie is in diens plaats en context en daarmee basta. Klaar. En dan kan het een crapfilm zijn of juist een superflick, BLIJF ER VAN AF!

En kom niet aan met ‘ja maar, het is een interpretatie van de regisseur’. Sodemieter op. Bedenk zelf wat origineels. De tranen schieten me in de ogen als ik zie dat The Warriors geremaked wordt. Ik begin als een kind te huilen als ik aangekondigd zie dat ook ‘Don’t Look Now’, ‘Evil Dead’, ‘The Thing’ en ‘Scanners’ een remake krijgen. En ik ben ontroostbaar als ik lees dat ook deze films een remake krijgen: ‘Hellraiser’, ‘The Boys from Brazil’, ‘The Birds’, ‘Halloween’, ‘The Last House on the Left’, ‘Escape from New York’ en ‘Straw Dogs’. En dan zwijg ik nog over de stroom Japanse spookfilms die de afgelopen jaren verhollywood zijn (‘The Ring 1 en 2’, ‘The Grudge 1 en 2’, ‘ Dark Water’ en straks ‘Shutter‘). Ongelofelijk.

Shutter
Ook deze sterke film wordt verhollywood

Wat scheelt er aan de originele versies? Hoe kun je de klassieke scenes uit The Warriors evenaren? De oneliners en de personages? Daar valt nimmer aan te tippen! En ik begrijp nog het argument als je een film ietwat wilt aanpassen aan de huidige tijd. Een oudje oppimpen als het ware. Maar heeft dat gewerkt? Laten we eerlijk zijn en ‘The Omen‘ (2006) en ‘Psycho‘ (1998) als geflopt verklaren. Ja, ook ‘The Texas Chainsaw Massacre’ (2003) en ‘House of Wax’ (2005) stelden niets voor. Artistiek gezien. Ja, wel bij de kassa en dat is tenslotte wat telt. It all makes perfect sense, expressed in dollars and cents (R. Waters).

Ik kan nog wel even doorgaan met titels noemen van waardeloze remakes, nutteloze interpretaties en wellicht redelijk geslaagde ‘gebaseerd-opjes’, feit blijft dat men niet origineel bezig is. Zou de koek op zijn? Is het een trent ouwe films te moderniseren? Zijn er niet meer genoeg goede schrijvers? Of een betere vraag: Is het iets van de laatste jaren of is het altijd al zo geweest? Ben in elk geval wel benieuwd wat jij een goede remake vond.

Update: het is weer raak!

__________________________________________
Soortgelijke artikelen op MennoBlog:

  1. Originaliteit my ass, deel 2

    Pf, de originaliteit is weer eens ver te zoeken in Hollywood. Hieronder de trailer voor de remake van het briljante...

  2. Friday the 13th: Terug naar Camp Blood

    Vandaag gaat de remake van Friday the 13th in première. Eeuwig Weekend houdt het origineel onder de loep....

  3. Top 10 allerbeste zombiefilms (minus Romero-trilogie)

    When there is no more room in hell, the dead will walk the earth. Tien voorbeelden....

1:08
xfactor

8 Responses to “Originaliteit, my ass!”

  1. Aukje zegt:

    Jij vindt het leuk om naar oude films te kijken. Ik ook. Ik houd van de sfeer uit de jaren ’60, ’70, ’80 en ’90. Maar de jongeren van nu zijn gewend aan het snelle, moderne leven. Dat kunnen we ze niet kwalijk nemen, met de techniek van nu. Oude films zijn te traag voor hen, de effecten te nep, de kleding te gedateerd. Het is echt niet cool voor hen om die oude films te bekijken. Maar een remake, waarvan zij waarschijnlijk niet eens weten dat het een remake is, is gemaakt in de huidige tijd waarzij zich mee kunnen identificeren. Waardoor een film voor hen opeens vet cool wordt. En waardoor oude films op de manier voort blijven leven, ook al is het op een andere manier dat jij graag ziet. Net als de muzikale hit ‘American Pie’ van Madonna, geen enkele jongere wist dat het een cover was, maar op die manier wordt het liedje niet vergeten.
    Ik heb een advies voor je: laat de remakes over aan de jongeren, en ga zelf lekker die oude films huren, en die opnieuw kijken. Scheelt een hoop frustratie.

  2. Mennomail zegt:

    Van die kant heb ik het nog niet bekeken. Zit wat in. De kids willen sneller en moderner. Echter, waarom dan een remake? Waarom dan niet een nieuw origineel verhaal en een geheel nieuwe hippe snelle vette dope film? Het lijkt me niet eens leuk om een bestaande film opnieuw te maken.

  3. Aukje zegt:

    Omdat ze kennelijk niet willen dat die films in de vergetelheid raken, dat de nieuwe generatie die films dus niet meer kent…

  4. Mike's Webs zegt:

    Remakes zijn van alle tijden. In de begintijden van de film werden films opnieuw gedraaid als deze populair waren. Niet zo zeer omdat het tijd was voor een nieuwe versie, alswel omdat de oorspronkelijke film zo vaak was gedraaid dat er niets meer van over was. In die tijd waren remakes dus bittere noodzaak.

    Ik ben niet per definitie tegen remakes en er zit veel sense in wat Aukje zegt over nieuwe generaties. Gebrek aan creativiteit is ook een reden. Toch kan ik me met bepaalde remakes goed vinden. Batman van Burton wordt door veel mensen gezien als een remake – al kun je daar je vraagtekens bij zetten. En wat dan te zeggen van Bat Begins? Charlie and the chocolate factory vond ik ook een aardige hermaking van Dahls boek.

    Een echt slechte remake vond ik King Kong van Hobbit Jackson.

  5. Mennomail zegt:

    @Mike: je bedoelt toch hoop ik wel de verfilming uit 1971? Die van Tim Burton was best wel zinloos.

  6. janna zegt:

    Het is ook een beetje een trend; iemand komt met een remake van een Japanse horrorfilm, dat blijkt heel succesvol te zijn en voila, iedereen gaat het doen..

    net zoals dat het hip is om nog een Rambo of Die Hard of Indiana Jones te maken.. Hoewel dit me in de oren klinkt als teren op oud succes omdat men even geen inspiratie heeft..

    ps. Ik ben geloof ik een van de weinige (de enige misschien) jongere die weet dat American Pie van Don McLean is

  7. Mike's Webs zegt:

    @Menno: Nee, ik bedoelde inderdaad Tim Burtons versie. Hoewel ik niets heb tegen die uit 1971, vond ik Burtons interpretatie (die iets meer doet met de achtergrond van Willy Wonka) erg vermakelijk.

  8. helene zegt:

    je bent zeker niet de enige janna, dat was bij mij ook al basiskennis voordat ik een film had gezien of madonna kende 😉

    Maar goed, op een dag zijn de voor de hand liggende thema’s op.
    Hele oude films gingen over liefde en oorlog. Vervolgens werd een en ander steeds wat uitgediept, maar hoe kan je nu nog een situatie / gebeurtenis verzinnen dat wel aanspreekt maar wat compleet origineel is?

Leave a Reply

 
xfactor
Dit is de webstek van Menno Kooistra. Alles wat zich binnen de digitale muren van Mennomail.nl afspeelt is beveiligd door deze jongen: ©.